Justy en Tappy | #gratis apps van The Molly Corporation

Inleiding

Justy en Tappy staan te trappelen om deel uit te maken van het rekenonderwijs. Ze zijn gratis (zonder in-app aankopen en reclame), hebben veel mogelijkheden als het gaat om de weergave in cijfers, binaire getallen, Romeinse cijfers en digitale tijden en zijn bovendien eenvoudig in gebruik en lay-out.

Justy: er worden twee of meer (is in te stellen) cijfers getoond in een rooster van 3 tot 6 rijen en kolommen. Zo snel mogelijk kiest de speler daarvan het cijfer met de minste waarde. Voorbeeld: in beeld staan de cijfers 3, 6 en 11. Het cijfer 3 moet worden aangetikt. Lukt dat, dan verschijnen er weer nieuwe cijfers in beeld. Het puntenaantal van de drie beste scores wordt bijgehouden.

Tappy: er worden 9 tot 36 getallen getoond, waarbij het de kunst is deze zo snel mogelijk aan te tikken, van klein naar groot. Deze getallen kunnen ook weer binair zijn, of als breuk worden weergegeven, enz.

Instelmogelijkheden:

  • Niveau: 1 tot 9 (alleen Justy)
  • Kolommen: 3 tot 6 (alleen bij Tappy)
  • Rijen: 3 tot 6 (alleen bij Tappy)
  • Weergave: Cijfers, Binair, Octaal, Hexadecimaal, Alfabet, Romeinse cijfers, Breuken, Duim en Tijd
  • Factor: Willekeurig of 1 tot 16
  • Breuknoemer: Willekeurig of 1 tot 16 (alleen bij Tappy)
  • Verder: Opties, Kleuren en Taal
  • De scores zijn in te zien in het Menu onder Resultaten. Deze zijn ook te wissen.

Aansluiting rekenonderwijs

Beide apps sluiten aan bij het rekendomein ‘Getallen’: het oefenen van de telrij, de waarde van getallen snel kunnen bepalen op meer/minder. In het begin alleen bij hele getallen, later ook bij breuken. Een opdracht die vooraf kan gaan aan het spelen van deze apps: gebruik getalkaartjes en laat leerlingen die op de juiste volgorde (van klein naar groot) leggen. Je zou ze ook kunnen ophangen aan een lijn, zodat de koppeling naar de getallenlijn helder wordt.

Deze apps maken geen gebruik van een leidende context, wel van een spelelement en tijdsdruk. De tijdsdruk is niet in te stellen, het spel is afgelopen als de tijd voorbij is. Hoeveel tijd er nog is merkt de speler vanzelf, of hij geeft een verkeerd antwoord en beëindigd daarmee het spel. Het is heel eenvoudig om opnieuw te beginnen en het verbeteren van je eigen tijd is een doel op zich. Als feedback op foute antwoorden wordt het getal rood. Bij Justy is het spel daarmee afgelopen, bij Tappy kan je doorgaan en heeft het invloed op de score. De moeilijkheidsgraad kan aangepast worden door het aantal rijen en kolommen te kiezen, het aantal cijfers of de cijfers te veranderen in bijvoorbeeld Romeinse, binaire, hexadecimale, breuken of digitale tijden. Per onderdeel worden de beste scores geregistreerd in de app zelf.

Als we kijken naar het niveau van handelen bij het spelen van deze apps, zien we dat de leerling hier vooral bezig is op het hoogste niveau: formeel rekenen. Waarbij er geen bewerkingen gemaakt worden, maar alleen de volgorde of het vergelijken op meer/minder geoefend wordt. Eigenlijk wordt er niets uitgerekend, maar is deze leerstof voorwaarde voor het leren van de basisvaardigheden. Leerlingen kunnen met deze app oefenen vanaf groep 3. Andere instellingen sluiten aan bij nieuwe leerstof, zoals de breuken. Het niveau van handelen blijft gelijk, maar met deze instellingen is de app dan geschikt vanaf het moment dat leerlingen begrijpen wat een breuk is, hoe en waarom het als breuk geschreven wordt, waar de teller en noemer voor staan en ze verschillende breuken op een getallenlijn kunnen plaatsen.

Wat deze games aantrekkelijk maakt voor kinderen is het kunnen verbeteren van de scores, zelf de moeilijkheidsgraad kunnen instellen en het werken onder tijdsdruk (dit laatste geldt niet voor alle kinderen). Kinderen willen weten hoe ze zo snel mogelijk het spel kunnen uitspelen, met een zo hoog mogelijke score. Bij de weergave in breuken komt dat neer op het willen begrijpen of weten waarom de ene breuk groter is dan de andere. Hoe kan je dat aan de teller en noemer zien en hoe kan je breuken snel vergelijken? Daar komen ze gaandeweg het spelen achter.

Conclusie

Tappy en Justy kunnen hun weg vinden in het rekenonderwijs vanaf groep 3 tot groep 8 (en verder). Ze sluiten aan bij het rekendomein ‘Getallen’, het kennen van de telrij, de vaste volgorde van getallen, het kennen van de waarde van getallen, het kunnen vergelijken van getallen op meer/minder. Het zijn games die je op papier niet kunt spelen, met name de tijdsdruk en de registratie van scores geven deze apps hun meerwaarde ten opzichte van rekenen op papier. Er is geen adaptieve feedback, maar dat is ook niet nodig op dit niveau van formeel handelen. De speler leert steeds beter slim te spelen en verbetert daarmee zijn snelheid en scores. Veel plezier met Tappy en Justy!

Justy app

Tappy app

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s